رساله مرکز تجاری تفریحی اصفهان
رساله مرکز تجاری تفریحی اصفهان
رساله مرکز تجاری تفریحی اصفهان,رساله مرکز تجاری تفریحی,مطالعات مرکز تجاری تفریحی,رساله تجاری تفریحی,مطالعات رساله ای مجتمع تجاری تفریحی اصفهان,رسالهمجتمع تفریحی,
توضیحات:رساله مرکز تجاری تفریحی اصفهان این رساله شامل 95 صفحه مطالعات در قالب word میباشد.
چکیده:
وجود فضاهای گوناگون در بازار های سنتی را شاید بتوان یکی از دلایل غنای معماری بازار ها به شمار آورد فضاهای گوناگونی مانند سرا ، تیمچه ،راسته و ...که هر کدام بر فعالیت های متنوعی که در این گونه فضاها صورت می پذیرد دلالت دارند. افزون بر آن ، فضاها و بناهای دیگری که در کنار بازار جای دارند همانند مدرسه ، مسجد و... سبب گردیده است که بازارها به مثابه قلب تپنده شهرهای تاریخی عمل کند .
آن چه مراکز خرید ، پاساژها و دیگر اماکن تجاری جدید را از بازارها متمایز می کند نبود فضاها و مکان های غیر تجاری در این مراکز است . مطالعات جامعه شناسی و روان شناسی بسیاری در کشورهای توسعه یافته در خصوص رفتار مراجعه کنندگان به مراکز خرید و پاساژها صورت گرفته است . نتیجه این مطالعات بیانگر این موضوع است که بسیاری از مراجعه کنندگان اساسا برای خرید کردن به این گونه مراکز مراجعه نمی کنند و انگیزه ها و اهداف متفاوتی برای استفاده از چنین فضاهایی برای مراجعه کنندگان وجود دارد.
مسئله ی قابل توجه دیگر این است که امروزه با افزایش ساخت و ساز های بلند مرتبه ، سیمای شهر کنونی به صورت همجواری بناهای بلند و بدون روح که بعضا توسط مسیری خشک و آسفالته به نام خیابان به هم وصل می شوند در آمده است. این در حالی است که با توجه به فشار های روانی و روزمره نیاز به فضاهایی برای برقراری ارتباط میان انسان و طبیعت ، انسان و انسان ، گذراندن اوقات فراغت و تجربه ی فضاهای تفریحی بیشتر احساس می شود . چنین فضاها در مراکز تجاری سنتی معمولا مشهود بوده است ولی در حال حاضر مفهوم آن ها بسیار کم رنگ شده است. از سویی دیگر در دنیای مدرن امروزبا مطرح شدن تامین نیازهای آدمی در حداقل زمان ، نیاز به فضاهای چند عملکردی با هدف رفع توامان نیازهای مادی و معنوی شهروندان کاملا محسوس است.
لذا در ارائه ی این پروژه سعی شده با توجه به مطالب ذکر شده به طراحی یک مجتمع تجاری – تفریحی پرداخته شود.
در این مجتمع علی رغم برطرف کردن نیازهای تجاری مشتریان سعی شده با تخصیص یک طبقه ی مجزا ی تفریحی ، در نظر گرفتن چندین فضای مخصوص نشستن ( در فضای باز مرکزی و در ارتباط با فضای سبز ، در تراس های طرفین بنا و در بام سبز مجموعه )و هم چنین استفاده از کاربری های غیر تجاری مانند کافی شاپ ها، رستوران ، فست فود و ... در طبقات مختلف مجموعه ، بر پویایی مجتمع افزوده و این مجتمع را هر چه بیشتر به یک فضای عمومی شهری نزدیک کند.
فهرست مطالب
فصل اول :کلیات پژوهش صفحه
1-1- مقدمه.......................................................................................................................................1
1-2- بیان مسئله................................................................................................................................2
1-3- اهداف پژوهش.......................................................................................................................3
1-4- فرضیه ها یا پرسش ها..............................................................................................................3
1-5- تعاریف..................................................................................................................................3
فصل دوم :پیشینه ی پژوهش
فضا در معماری...................................................................................................................................6
1-2- فضاهای عمومی.........................................................................................................................6
1-1-2- تعریف فضاهای عمومی.........................................................................................................7
2-1-2- درک فضاهای عمومی.........................................................................................................8
3-1-2- فضاهای عمومی دیروز و امروز ایران...................................................................................8
4-1-2- تفاوت نحوه حضور مردم در فضاهای عمومی
با اتومبیل یا بصورت پیاده......................................................................................................11
5 -1-2- پلازا :به عنوان یک فضای عمومی.........................................................................................12
2-2- تعاریف و مفاهیم موجود در بازار های سنتی.................................................................................14
1-2-2- تعریف واژه بازار...................................................................................................................14
2-2-2- عناصر موجود در بازار...........................................................................................................14
3-2-2- ساختار های بازار های سنتی.................................................................................................20
1-3-2-2- ساختار های کالبدی بازارهای شهری ایران.................................................................20
2-3-2-2- ساختارهای اجتماعی و فرهنگی بازارها.......................................................................20
3-3-2-2- ساختارهای اقتصادی بازارها.......................................................................................22
4-2-2- عوامل موثر در نحوه استقرار فعالیت ها در بازار.....................................................................23
5 -2-2- ویژگی های بازارهای شهری ایران........................................................................................24
1-5-2-2- فضاهای پر و خالی.......................................................................................................24
2-5-2-2- فضاهای پیاده...............................................................................................................25
3-5-2-2- نور در بازار .................................................................................................................25
4-5-2-2- وحدت در کثرت........................................................................................................26
و دیگر توضیحات .................
تعداد صفحات:95
فرمت فایل:word
این مطلب در تاریخ: 15 / 11 / 1396 ساعت: 16:15 منتشر شده است
برچسب ها : رساله مرکز تجاری تفریحی اصفهان,دانلود رساله مرکز تجاری تفریحی اصفهان,دانلود رساله مرکز تجاری تفریحی,